המפלצת השקטה: איך מזהים גידול בחלל הפה?

גידולים בחלל הפה הם מפלצת שקטהלא כואביםלא בולטים וכמעט לא מורגשיםעד שכבר מאוחר מדי לטפל בהםאנשים רבים עלולים להסתובב עם גידולים סרטניים בחלל הפה שלהם בלי אפילו לדעתמשום שסרטן הפה בשלביו המוקדמים כמעט ואינו נושא תסמיניםעם זאתכשמדובר בסרטן בחלל הפהגילוי מוקדם משפיע בצורה קיצונית על תוחלת החיים והיכולת להילחם במחלהלמעשהבגילוי מוקדם תוחלת החיים של אנשים הלוקים בסרטן בחלל הפה עומדת על יותר מ-80%, ואילו בזיהוי מאוחר היא צונחת בעשרות אחוזים ויכולה להגיע גם ל-15%. אז איך מצליחים לזהות מחלה כל כך חמקמקה?

יש כמה גורמים שתורמים להופעת גידול בחלל הפה ואנשים המשתייכים לאחת מקבוצות הסיכון צריכים לפתח מודעות גבוהה יותר לסכנהבנוסףיש תופעות טרום סרטניות בחלל הפהשניתן לזהות יחסית בקלות – אם יודעים מה לחפש.

אז מהן קבוצות הסיכון?

לא ניתן להגיד באופן חד משמעי מי חשוף יותר לסרטן חלל הפהיחד עם זאתעל פי מחקרים שנערכו ברחבי העולםמעשניםלועסי טבקמדוכאי חיסון כמו מושתלי איברים או חולי איידסאנשים הצורכים אלכוהול באופן קבוע ובכמות גבוהה ואנשים שנחשפו לווירוס הפפילומה לוקים יותר במחלהיש מחקרים שמעידים על נטייה גדולה יותר אצל גברים מעל גיל 40, אולם חשוב מאוד לצייןסרטן חלל הפהכמו כל סרטןיכול להופיע אצל כל אחד ובכל גיללא משנה מה אורח החיים שלו.

בדרך כלל הגידול יופיע בלשון או ברצפת הפהאך לעיתים גם בחניכייםבשפתיים או בריריות הפהגידולים בחלל הפה יכולים גם להיות גרורות של סרטן שמקורו באיבר אחרכמו למשל הריאותמערכת העיכולהערמוניתהשדהעצמות והכליותאם אתם משתייכים לאחת הקבוצות שנמנו מעלהחשוב שתהיו מודעים לתסמיניםושתדעו לזהות אותם.

מהם התסמינים הנפוצים?

הופעת כתמי לבנים בחלל הפה ובעיקר בלשוןאו משטחים אדומיםאו משטחים בצבע מעורב של אדום ולבן בריריות חלל הפהעשויות להעיד על קיומו של גידול ממאירתסמין נוסף שצריך להדליק אצלכם נורה אדומה הוא הימצאותו של כיב בודד בחלל הפהזאת משום שכיבים רבים מעידים לרוב על מחלה ויראליתואילו כיב בודד הוא תסמין חשוד שעשוי להצביע על סרטןגם תזוזת השיניים ממקומן עשויה להצביע על קיומו של גידולשפיר או ממאיר.

כשמדובר בבריאותאי אפשר להיות זהיר מדיבמידה ואכן יש לכם גידול ממאיר בחלל הפהככל שתגלו אותו מהר יותרכך סיכויי ההחלמה שלכם יעלוזיהיתם תסמין חשוד בחלל הפהמשהו קטן מרגיש שונה בפה שלכםרוצים לבצע בדיקה שגרתיתאל תהססו לפנות לרופא מומחהדרלייסר הוא רופא שיניים ומומחה לכירורגיה פה ולסתדרלייסר חוקר סרטן ומנהל את המעבדה לחקר סרטן הפה של המחלקה לכירורגיה פה ולסתות בבית החולים רמב"ם שבחיפהעם הרבה ידע וניסיון בתחוםהמרפאה של דרלייסר תוכל לאבחן וללוות אתכם בדרך אל ההחלמה במידה ואתם לוקים בגידולאם יש ספקאין ספק – פנו עכשיו לקביעת תור.